vrijdag 14 september 2012

Passend onderwijs

Passend onderwijs

Passend onderwijs, een term wat je vaak hoort. Maar wat is het eigenlijk? De naam zegt het eigenlijk al: onderwijs dat past bij het kind. Ook wel eens onderwijs op maat genoemd. Ieder kind is uniek, of uw kind nu extra zorg nodig heeft of niet.

'Hoe moet ik me dit nou voorstellen in de praktijk?' is vast een vraag die bij u op komt. Ik geef u daarom een aantal voorbeelden hoe ik passend onderwijs in het dagelijks onderwijs meemaak.

Instructie groepen
Niet alle leerlingen zitten op hetzelfde niveau. De een heeft meer instructie nodig dan de ander. Vandaar dat er gewerkt wordt met instructie groepen. Zo wordt er vaak gesproken van de verlengde instructie groep (VI), grote groep (normale instructie) en de vooruit groep (VG). Leerlingen die zelfstandig de opdrachten kunnen maken zitten in de VG. Zij kunnen zelf aan de slag zonder uitleg. Zo voorkom je dat zij zitten te wachten tijdens uitleg die zij allang begrijpen. Daarna geef je als leerkracht de "gewone" hoeveelheid uitleg. Hierna kan de grote groep aan de slag. Nu blijven er een aantal leerlingen over die meer uitleg en begeleiding nodig hebben, de VI-groep. Aan deze kinderen geef je verlengde instructie en ga je samen opdrachten maken. Ook deze kinderen laat je op een gegeven moment zelf een opdracht maken, die je daarna samen controleert. In de tussentijd heb je de mogelijkheid om de rest van de klas te helpen/observeren/complimenteren.

Sommige methodes maken al gebruik van deze groepen, bijvoorbeeld de technisch lezen methode 'Estafette'. Zij geven leesonderwijs op maat. Estafette werkt met 3 aanpakken:

- Aanpak 1 - verlengde instructie.
- Aanpak 2 - normale instructie
- Aanpak 3 - zelfstandige groep

Op de afbeelding zie je hoe zo'n les gerealiseerd wordt.


Manieren van instructie geven
Er wordt gebruikt gemaakt van verschillende manieren van instructie geven en samenwerken. Zo heb je:


  • De grote kring/kleine kring, ook wel de binnen- en buitenkring genoemd. 
  • Werken in groepjes
  • Werken in tweetallen
  • Klassikaal werken
  • Zelfstandig werken
  • Het gebruik van co√∂peratieve werkvormen (activerende werkvormen)

Ik vind zelf passend onderwijs goed werken. Drie instructie groepen is goed te realiseren en leerlingen krijgen het onderwijs aanbod wat bij hen past. Wel ben ik van mening dat je het speciaal onderwijs niet kunt afschaffen. Er blijven leerlingen die zo speciaal zijn, dat zij zelfs met het principe van passend onderwijs niet mee kunnen. Zij hebben meer zorg nodig en individuele aandacht. Voor die leerlingen is speciaal onderwijs de perfecte oplossing. Zij kunnen niet meedraaien in het reguliere onderwijs, ondanks deze manier van werken. 


Hieronder een grappige sketch gemaakt door Kees van Amstel en Dian Liesker voor Leraar24 (leraar24.nl) van de NTR over het passend onderwijs ;) 



Bronnen:
http://www.ouders.net/school-en-thuis/passend-onderwijs.html
http://www.sopoh.nl/obstovercirkel/asp/tom_overzicht.asp?sMenu_id=8
http://www.estafette-lezen.nl/web/Over-Estafette/Zo-werkt-het/Organisatie.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten