donderdag 6 september 2012

O21 Spel

Recensie O21 spel

Voordat ik deze recensie schrijf, moet ik u bekennen dat ik geen goed beeld heb van het volledige spel. Het O21 spel, dat bedoeld is voor leerkrachten en schoolleiders, heeft ruim 40 stellingen die leidraad bieden in de discussie rondom jouw visie op onderwijs in de 21ste eeuw. De volgende zeven “skills” staan gedurende het spel centraal:

·         Samenwerken
·         Probleemoplossend vermogen
·         ICT-geletterdheid
·         Creativiteit
·         Kritisch denken
·         Communiceren
·         Sociale en culturele vaardigheden.

Deze skills staan apart beschreven op kaartjes, met een aantal steekwoorden. Deze kaartjes zijn ervoor bedoeld om je aan het denken te zetten over een bepaalde vaardigheid. Naast deze kaartjes zijn er ook zoals bovengenoemd ruim 40 stellingen over het vernieuwende onderwijs. Door middel van stemkastjes bij het Smartboard of mensen met hun smartphone, tablet, iPad of laptop te laten stemmen via www.mentimeter.com, krijgt u een perfect beeld over de meningen van deze stellingen. Deze zijn ervoor bedoeld om een discussie op te wekken binnen uw team en inzicht te geven in uw onderwijs.

De link tussen de naam ‘spel’ en de kaartjes en stellingen heb ik helaas niet kunnen ontdekken. Dit misschien omdat wij het spel als “tussendoortje” in de minor Digicoach gekregen heb, en dit onderdeel dus gemist hebben. Of het spelelement er daadwerkelijk in zit, durf ik niet te zeggen. Dit is voor mij ook de reden dat ik het spel zelf niet zou aanschaffen. Misschien word ik van mening veranderd als ik het spel volledig “gespeeld” heb. Wel is het een perfecte manier om inzicht te krijgen in de ‘21st Century Skills’, waarom deze nu juist belangrijk zijn voor deze maatschappij en de mogelijkheden binnen het onderwijs.

Productomschrijving
Handleiding
Kartonnen doosje van 7,5x15x2